Trygs persondata- og cookiepolitik
Her kan du læse om vores retningslinjer for behandling af personoplysninger. Politikken er opdateret den 15. maj 2020.
Trygs persondata- og cookiepolitik
Her kan du læse om vores retningslinjer for behandling af personoplysninger. Politikken er opdateret den 15. maj 2020.
Download hele persondatapolitikken i pdf her.
Tryg Forsikring A/S, Klausdalsbrovej 601, 2750 Ballerup, cvr nummer 24260666, (”vi”) er dataansvarlig for de personoplysninger, som vi behandler. Tryg Forsikring A/S omfatter også Alka, TJM og FDM Forsikring.
Vores mål med persondatapolitikken er, at du skal føle dig tryg i forhold til, hvordan vi behandler dine personoplysninger. Du kan her orientere dig om, hvem vi behandler personoplysninger om, hvilke oplysninger vi indsamler, hvor vi får dem fra, hvem vi deler dem med, og hvor længe vi gemmer dem.
Vi har tavshedspligt efter lov om finansiel virksomhed og behandler dine personoplysninger fortroligt. Tavshedspligten gælder også internt mellem vores medarbejdere. Vi videregiver ikke dine personoplysninger, medmindre du har givet samtykke, eller vi har et andet lovligt grundlag for videregivelsen i lov om finansiel virksomhed og persondatalovgivningen.
Måden, vi behandler personoplysninger på, afhænger af formålet med behandlingen.
Når vi udarbejder et tilbud eller indgår en forsikringsaftale, behandler vi oplysninger om den, som tegner forsikringen (forsikringstager) , se databeskyttelsesforordningen art. 6, stk. 1, litra b (nødvendig til indgåelse af en kontrakt), samt om andre personer, der er tilknyttet forsikringen, se databeskyttelsesforordningen art. 6, stk. 1, litra f (legitime interesser). Hvis vi får dit cpr-nummer eller særlige kategorier af oplysninger, indhenter vi dit samtykke, se databeskyttelsesforordningen art. 6, stk. 1, litra a.
Kategorier af registrerede i vores systemer kan være:
Vi indsamler og bruger kun de oplysninger, som er nødvendige for at indgå, administrere og opfylde forsikringsaftalen samt for at styre vores forsikringsforretning. De oplysninger, som vi behandler under tilbud og indtegning, afhænger af den konkrete type forsikring. Vi indhenter ikke helbredsoplysninger i forbindelse med tilbud og indtegning.
Kategorier af personoplysninger kan være:
Vi indhenter dit samtykke til at behandle dit cpr-nummer og evt. fagforeningsmedlemskab.
Kilder til oplysninger og kategorier af modtagere kan være:
I visse tilfælde indhenter vi oplysninger om dine forsikringer fra dine nuværende og tidligere forsikringsselskaber samt udveksler oplysninger med samarbejdspartnere, som giver dig ret til rabat og fordele. Vi indhenter dit samtykke til dette.
Vi opbevarer personoplysninger, så længe det er nødvendigt for at opfylde formålet med behandlingen. Det betyder, at vi opbevarer oplysninger i den periode, hvor vi kan blive mødt af et krav, er forpligtede efter lovgivningen (fx bogføringsloven og den finansielle tilsynslovgivning) eller har et andet sagligt formål med opbevaringen.
Vi opbevarer tilbud til private i op til seks måneder og tilbud til enkeltmandsvirksomheder i op til 12 måneder, hvis du ikke accepterer tilbuddet. Hvis du tegner en forsikring, baserer vi som udgangspunkt vores opbevaring på forældelseslovens absolutte forældelsesfrister på henholdsvis 10 og 30 år fra policens ophør, for det tilfælde at der bliver anmeldt en skade på et senere tidspunkt. Vi opbevarer også policen, så længe vi har registreret en skade.
Se særligt om opbevaring af oplysninger til brug for statistik og analyser m.v. under afsnit D.
Når vi behandler skader på private, erhvervsmæssige og kollektive forsikringer, registrerer vi kun oplysninger om personer, der er nødvendige for at behandle skadesagen og opgøre erstatningen, se databeskyttelsesforordningens art. 6, stk. 1, litra b (nødvendigt til opfyldelse af en kontrakt), art. 9, stk. 2, litra f (retskrav), og art. 6, stk. 1, litra f (legitime interesser).
Kategorier af registrerede i vores systemer kan være:
Under skadebehandlingen behandler og registrerer vi alene de oplysninger, som er nødvendige for at vurdere skaden. Det vil afhænge af den konkrete sag.
Kategorier af personoplysninger kan være:
Vi videregiver kun de fornødne personoplysninger, når det er nødvendigt, for at vi og vores samarbejdspartnere kan behandle din skade, når vi har et krav mod andre som følge af din skade, eller hvis vi er retligt forpligtede til det (fx indberetning af løbende erstatningsudbetalinger til SKAT).
Kilder til oplysninger og kategorier af modtagere kan være:
I personskadesager vil det fremgå af den samtykkeblanket, som du underskriver, hvem vi kan indhente oplysninger fra, og hvem vi kan videregive oplysninger til med dit samtykke. Det fx kan være din nuværende og tidligere bopælskommuner og andre specifikt angivne modtagere. I tilfælde af et regres- eller dobbeltforsikringskrav kan vi videregive oplysningerne uden dit samtykke.
Vi opbevarer personoplysninger, så længe det er nødvendigt for at opfylde formålet med behandlingen. Det betyder, at vi opbevarer oplysninger i den periode, hvor vi kan blive mødt af et krav, er forpligtede efter lovgivningen (fx bogføringsloven og den finansielle tilsynslovgivning) eller har et andet sagligt formål med opbevaringen.
Vi opbevarer som udgangspunkt skader efter forældelseslovens absolutte forældelsesfrister på henholdsvis 10 og 30 år fra anmeldelsen, for det tilfælde at en skade genoptages.
Vi har en legitim interesse i at kontrollere, at dit krav på erstatning er berettiget, og sikre at vores kunder ikke skal betale højere præmier pga. forsikringssvindel, se databeskyttelsesforordningens art. 6, stk. 1, litra f (legitime interesser) og art. 9, stk. 2, litra f (retskrav).
Du kan læse om vores behandling i sager, hvor vi undersøger mistanke om forsikringssvindel på www.tryg.dk/om-tryg/forsikringssvindel. Vi følger brancheorganisationen Forsikring & Pensions kodeks. Udover de oplysninger og kilder, som almindeligvis indgår i vores skadebehandling, indhenter vi i overensstemmelse med retningslinjerne i kodekset også oplysninger fra offentligt tilgængelige kilder og åbne profiler på de sociale medier. Vi screener løbende vores kundeportefølje for at finde sager til nærmere undersøgelse for svindel. Dette kan betyde, at vi ud fra en score (profilering) udvælger din sag til nærmere kontrol.
Hvis vi har konstateret, at du har udøvet forsikringssvindel overfor os, så kan vi registrere dette i vores interne systemer for at beskytte vores forretning og hermed også vores andre kunder mod svindel fremover, se databeskyttelsesforordningens art. 6. stk. 1 litra f (legitim interesse).
Som forsikringstager hos os er du automatisk medlem af TryghedsGruppen, som vi videregiver oplysninger til, for at de kan administrere dit medlemskab. Under visse forudsætninger får medlemmer af TryghedsGruppen udbetalt bonus beregnet på baggrund af forsikringsdækninger. Derudover har du som medlem mulighed for at stille op og stemme ved valg i TryghedsGruppens repræsentantskab. Til brug for TryghedsGruppens administration af dit medlemskab videregiver vi dit navn, adresse, policenummer, cpr-nummer/cvr-nummer, kontonummer og bonusbeløb til udbetaling.
Misligholder du dine betalingsforpligtelser overfor os, kan vi indberette dig til kreditoplysningsbureauer eller advarselsregistre i overensstemmelse med gældende lovgivning. Vi kan også registrere i vores egne systemer, at du har misligholdt dine betalinger eller har restancer overfor os. Dette sker efter en konkret vurdering for at sikre vores lønsomhed, se databeskyttelsesforordningen art. 6, stk. 1, litra f (legitim interesse).
Profilering er enhver form for automatisk behandling af personoplysninger, der består i at anvende personoplysninger til at evaluere bestemte personlige forhold vedrørende en fysisk person, navnlig for at analysere eller forudsige forhold vedrørende denne.
Vi anvender profilering, bl.a. når vi:
Profileringen sker ved automatisk at sammenstille personoplysninger om dig fx dine stamdata og kontaktoplysninger, oplysninger om din stilling og husstand, nuværende og tidligere forsikringsdækninger, oplysninger om vores tidligere kontakt med dig, din adresse, bolig, virksomhed, alder, skadehistorik, dit kundeforhold, din tilknytning til vores samarbejdspartnere, offentligt tilgængelige data (fx ejendomsdata, telefonnummer og virksomhedsdata) samt statistiske oplysninger om det geografiske område, du er bosat i, fx gennemsnitlig indkomst, formue, alder, livsfase, boligtype og oversvømmelsesrisiko.
Når vi laver profilering til brug for markedsføring og målrettet kommunikation, bruger vi også adfærdsdata og cookiedata indsamlet på internettet og ved brug af vores apps, services og hjemmesider, herunder hvad du har søgt på, og hvor længe du har været på siden medmindre, at du har sagt nej til brug af cookies til markedsføring.
Læs mere om vores brug af cookies i afsnit F nedenfor.
Vi anvender også dine oplysninger til statistik, analyser og prædiktive modeller, herunder profilering, med henblik på at forbedre vores produkter, services, tilbud, rådgivning og tekniske løsninger og styre vores forsikringsforretning, herunder:
I visse situationer træffer vi afgørelser, der alene beror på automatisk behandling, herunder profilering, og som har retsvirkning eller tilsvarende betydelig påvirkning for dig, se databeskyttelsesforordningen art. 22. Det betyder, at behandlingen sker i vores systemer uden menneskelig involvering. Det er altså en regel eller algoritme i vores systemer, der beregner og meddeler dig resultatet.
Vi træffer sådanne individuelle automatiske afgørelser, når vi
Formålet med vores automatiske afgørelser er at give dig mulighed for, at du kan få et tilbud, købe en forsikring eller få behandlet dine skader hurtigt og effektivt døgnet rundt, se databeskyttelsesforordningen art. 6, stk. 1, litra b (nødvendig til indgåelse eller opfyldelse af en kontrakt), art. 9, stk. 2, litra f (retskrav) og art. 22, stk. 2, litra a (nødvendig til indgåelse eller opfyldelse af en kontrakt) eller litra c (samtykke).
Hvis dine helbreds- eller fagforeningsoplysninger indgår i den automatiske afgørelse, indhenter vi dit samtykke, se databeskyttelsesforordningen art. 22, stk. 4.
Ønsker du ikke, at vi træffer afgørelsen automatisk, kan du altid kontakte os for at få et tilbud, købe en forsikring eller få behandlet din skade af en af vores medarbejdere i stedet.
Vi afprøver regelmæssigt vores systemer og datamodeller for at sikre, at afgørelsen træffes på et retfærdigt, objektivt og korrekt grundlag. Du kan altid kontakte os, hvis du vil fremkomme med dine synspunkter, ønsker en forklaring på afgørelsen eller vil bestride den.
Vi opbevarer personoplysninger, så længe det er nødvendigt for at opfylde formålet med behandlingen. Det betyder, at vi opbevarer oplysninger i den periode, hvor vi kan blive mødt af et krav, er forpligtede efter lovgivningen (fx bogføringsloven og den finansielle tilsynslovgivning, herunder SII-reguleringen) eller har et andet sagligt formål med opbevaringen, fx for at kontrollere at vores datamodeller er retvisende.
Via vores markedsføring orienterer vi om nyheder, fordele samt tilbud på forsikringer og skadeforebyggende produkter, se databeskyttelsesforordningens art. 6, stk. 1, litra f (legitime interesser).
Vi indhenter bl.a. oplysninger fra den offentlige telefonbog og andre offentlige registre, konkurrencer du deltager i, samt samarbejdspartnere, du er medlem/kunde hos eller har anden forbindelse til, som giver dig ret til særlige rabatter og fordele.
I nogle tilfælde videregiver vi personoplysninger fra offentlige tilgængelige registre som fx telefonbogen, DAR, BBR og CVR-registret til vores samarbejdspartnere med henblik på markedsføringsaktiviteter, se databeskyttelseslovens § 13, stk. 2 og stk. 4 og databeskyttelsesforordningen art. 6, stk. 1 litra f (legitime interesser). Forinden videregivelsen frasorterer vi nogle af oplysningerne på baggrund af udvalgte kommercielle kriterier. Vi sletter oplysningerne, som vi har modtaget fra de offentlige registre umiddelbart efter videregivelsen til vores samarbejdspartner, medmindre du er kunde hos os i forvejen.
Inden vi markedsfører vores forsikringer over for dig, kontrollerer vi, at du ikke har frabedt dig direkte markedsføring hos os eller er tilmeldt Robinsonlisten. Vi videregiver heller ikke dine oplysninger fra de offentlige registre til vores samarbejdspartnere, hvis du er tilmeldt Robinsonlisten eller har frabedt dig direkte markedsføring hos os.
Du kan altid gøre indsigelse mod vores direkte markedsføring ved at kontakte os på 70 11 20 20.
Når du bruger vores hjemmeside, benytter vi cookies og andre lignende trackingteknologier herunder flash-cookies, session-/local storage, pixels mv. (”cookies”), som indsamler oplysninger om, hvordan du færdes på vores hjemmeside. Der benyttes både egne cookies såvel som cookies fra tredjeparter. Du kan læse mere om de enkelte cookies i vores cookieoversigt, som du finder link til på www.tryg.dk/persondatapolitik.
En cookie er en lille datafil, som vi gemmer på din computer, smartphone, tablet eller andet it-udstyr for at kunne holde styr på, hvad der sker under dit besøg på vores hjemmeside. En cookie indeholder kun tekst, er ikke et program og indeholder ikke virus. Cookies hjælper bl.a. med at sikre funktionaliteten af hjemmesiden, genkende din computer samt huske dine favoritlokationer, præferencer og din søgehistorik, så vi kan vise dig, hvad du senest har søgt på. Vi bruger vedvarende cookies, der forbliver en vis tid i din browser, og sessionscookies, der kun gemmes midlertidigt, indtil du lukker programmet.
En pixel er et lille billede, der findes på websider og i e-mails, og som sender oplysninger om din enhed og besøg tilbage til vores servere. Vi anvender pixels for at få flere oplysninger om dine interaktioner med indhold i e-mails eller i webindhold, fx om du har interageret med annoncer eller opslag. Pixels kan også gøre os og tredjeparter i stand til at placere cookies i din browser.
Vi indsamler oplysninger om, hvordan du bruger vores hjemmeside og hvilke sider, som du kikker på. Det gør vi for at forstå, hvordan vores hjemmeside bruges, for at give dig en bedre brugeroplevelse, lave statistik, huske dine præferencer og for at sikre funktionaliteten af hjemmesiden. Vi bruger bl.a. cookies på ”Min Side”, så vi kan huske indholdet i din indkøbskurv, så du ikke skal logge på hver gang, du besøger en underside på ”Min Side”, og for at beregningsfunktionerne på hjemmesiden kan fungere, fx beregning af en pris eller skadeopgørelse. Vores behandlingsgrundlag er vores legitime interesse i at sikre en brugervenlig og funktionsdygtig hjemmeside, se persondataforordningens art. 6, stk. 1, litra f (legitime interesser).
Vi indsamler også oplysninger om din adfærd på de hjemmesider, som vi annoncerer på, eller hos vores samarbejdspartnere for at se, om du har kikket på en reklame, ”posting” eller ”synes godt om” et opslag fra os på de sociale medier som fx Facebook og LinkedIn. Det gør vi for at kunne måle effekten af vores markedsføringskampagner samt for at kunne målrette markedsføring til dig (profilering). Hvis du ringer til os efter at have besøgt vores hjemmeside, kan vi også koble dit telefonopkald med data fra din adfærd på vores hjemmeside forud for din henvendelse fx, at du har beregnet en pris, købt en forsikring eller henvender dig via en kontaktformular. Vi bruger også oplysningerne til at forhindre, at du modtager samme reklame flere gange. Vores behandlingsgrundlag for indsamling af oplysninger om din adfærd på vores hjemmeside hhv. vores samarbejdspartneres hjemmesider samt profilering af dine personoplysninger til brug for direkte markedsføring er samtykke, se persondataforordningens art. 6, stk. 1, litra a (samtykke).
Tredjepartscookies er cookies, der placeres af vores samarbejdspartnere på vores hjemmeside. Sådanne cookies indsamler informationer om vores besøgendes adfærd på vores website til brug for trafikmåling, statistik og analyse af brugeradfærd. Vi bruger sådanne data til at måle effekten af vores markedsføringsaktiviteter, og for at kunne målrette reklamer til dig på vores eller tredjeparters hjemmesider (remarketing).
Fra vores samarbejdspartnere (fx Facebook og Google) kan vi også modtage oplysninger om brugeres interesser baseret på, hvad brugere har kikket eller søgt på, ”liket” o.lign. Vi bruger sådanne data til at tilpasse vores markedsføring på websites til forskellige målgrupper. Vores samarbejdspartnere kan enten være databehandler for os; fælles dataansvarlig med os eller selvstændig dataansvarlig. Læs mere herom under afsnit II. L nedenfor.
Du kan læse mere om, hvilke cookies vi bruger, herunder tredjeparts cookies, formålet med indsamlingen af personoplysningerne; hvor længe de gemmes mm. i vores cookieoversigt, som du finder link i cookiesamtykket på www.tryg.dk/persondatapolitik. I cookieoversigten kan du også finde link til vores samarbejdspartneres persondatapolitik, som finder anvendelse, hvis de indsamler og behandler personoplysninger til brug for deres eget formål (selvstændig dataansvarlig).
Tilbagekaldelse og ændring af cookiesamtykke
Du kan altid tilbagekalde dit samtykke til cookies ved at blokere og nulstille cookies i din browser og afvise cookies i cookieoversigten på vores hjemmeside www.tryg.dk/persondatapolitik. Du kan dog ikke fravælge cookies, som er nødvendige (”nødvendige cookies”) for hjemmesidens funktionalitet. Der sættes også en cookie for at huske dit valg af cookies.
Du kan altid fravælge eller ændre dit valg af cookies via cookieoversigten. Du skal dog være opmærksom på, at hvis du fravælger cookies, kan der være funktioner og services, du ikke kan bruge, fordi de forudsætter, at hjemmesiden kan huske de valg, som du foretager.
Indsamling af personoplysninger via vores hjemmeside
Når du besøger vores hjemmeside, sættes der bl.a. en Facebook og LinkedIn-cookie (pixel) på din browser eller enhed. Dataindsamlingen sker til brug for statistik og analyse samt for at kunne målrette markedsføring (remarketing) på fx Facebook og LinkedIn til de besøgende, som har besøgt vores hjemmeside, og som har en Facebook eller LinkedIn profil. Vi videregiver ikke data fra vores kundesystem (CRM-system) til Facebook eller LinkedIn, ligesom vi ikke videregiver oplysning om, at du er kunde hos os.
Vi er fællesdataansvarlig med Facebook og LinkedIn for den indsamling og videregivelse af personoplysninger der sker til disse på vores hjemmeside i det omfang, at det sker både til vores og deres formål (statistik, analyse og markedsføring). Vores behandlingsgrundlag for at indsamle og evt. videregive personoplysninger via cookies til Facebook og LinkedIn er persondataforordningens art. 6, stk. 1, litra a (samtykke).
Indsamling af personoplysninger på Facebook og LinkedIn
Når du besøger vores sider på de sociale medier, som fx Facebook (herunder Instagram og Messenger) eller LinkedIn, indsamler og behandler de personoplysninger om dig, som nærmere beskrevet i deres persondata- og cookiepolitik, som du finder link til i vores cookieoversigt på www.tryg.dk/persondatapolitik. Oplysningerne indsamles ved, at fx Facebook placerer en cookie (pixel) på din computer eller enhed, når du besøger vores Facebook-side; ”liker” eller ”deler” et opslag eller på anden måde interagerer med indholdet på siden.
Vi er fælles dataansvarlige med Facebook og LinkedIn for dataindsamlingen relateret til aktivitet på vores side på disse medier, da både vi, Facebook og LinkedIn har et formål med indsamlingen (statistik, analyse og markedsføring).
Facebook og LinkedIn benytter bl.a. oplysningerne til statistik og analyse for at forbedre sit reklamesystem samt tilpasse evt. markedsføring. Fra Facebook og LinkedIn modtager vi i aggregeret form statistik vedrørende brugere, som har udført en aktivitet på vores sider. Oplysningerne kan være om brugernes interesser ud fra brugeradfærd (Facebook) eller om en virksomheds navn, branche, størrelse, profession, og geografi (LinkedIn). Vi bruger denne statistik til at tilpasse vores markedsføring til forskellige målgrupper, når de er på Facebook eller LinkedIn (Remarketing).
Vi gør i øvrigt opmærksom på, at hvis du skriver til os via de sociale medier, som fx Facebook, Messenger, Twitter og LinkedIn, kan vi ikke kryptere, beskytte, rette eller slette dine oplysninger. Vi anbefaler derfor, at du i stedet ringer til os på 70 11 20 20.
Når du kontakter os med spørgsmål om fx forsikringer, klager, eller hvis du er repræsentant eller kontaktperson for en af vores kunder, leverandører eller samarbejdspartnere behandler vi dine personoplysninger for at kunne give dig den rette hjælp, rådgivning eller service, se databeskyttelsesforordningen art. 6, stk. 1, litra b (nødvendig til opfyldelse af en kontrakt) og art. 6, stk. 1, litra f (legitime interesser).
Hvis du har deltaget i en tilfredshedsundersøgelse på telefon eller online, gemmer vi din besvarelse sammen med dit telefonnummer eller onlineidentifikator (IP-adresse og cookie), se databeskyttelsesforordningens art. 6, stk. 1, litra f (legitime interesser).
Hvis du har tilmeldt dig et nyhedsbrev fra os, gemmer vi dine kontaktoplysninger til brug for dette, se databeskyttelsesforordningens art. 6, stk. 1, litra f (legitime interesser).
Hvis vi sender dig mails indeholdende cpr-nummer eller sensitive personoplysninger, krypterer vi mailen til dig.
Vær opmærksom på, at vi ikke kan garantere for fortroligheden og anvendelsen af kryptering, når du har modtaget mailen i din mailserver, eller når du sender mails til os, da det vil afhænge af din udbyder. Vi kan modtage mails med transportkryptering (TLS), hvis din udbyder understøtter dette.
Det er vigtigt, at du generelt vælger en troværdig og sikker udbyder, som understøtter modtagelse af mail via TLS som standard. Du bør også sikre din konto med et stærkt kodeord og 2-faktorlogin.
Læs mere om det at være digital kunde på www.tryg.dk/digital.
Vi optager vores telefonsamtaler med dig for løbende at kunne forbedre og kvalitetssikre vores kundeservice og produkter. Optagelserne kan også anvendes til dokumentation. Vi anvender optagelserne til intern evaluering og analyse af kundeservicen og tilfredsheden med Trygs produkter.
Vi behandler optagede telefonsamtaler på baggrund af dit samtykke, som du afgiver i telefonmenuen, jf. databeskyttelsesforordningens art. 6, stk. 1, litra a (samtykke). Analysen af transskriberingerne sker i henhold til databeskyttelsesforordningens art. 6, stk. 1, litra f (legitim interesse). Du har til enhver tid ret til at tilbagekalde dit samtykke med virkning for fremtiden ved at kontakte os, ligesom du kan gøre indsigelse mod Trygs behandling af dine personoplysninger.
Vi opbevarer optagelserne sikkert og gemmer dem som udgangspunkt i 6 måneder, hvorefter de slettes. Transskriberingerne af samtalerne anvendes til analyser i forbindelse med kvalitetssikring og produktudvikling. Disse transskriberinger slettes efter 3 år.
Såfremt din samtale inden for de 6 måneder indgår i en konkret klagesag, tvist eller anden form for sagsbehandling, herunder udlevering til indsigt eller begrænsning, kan optagelsen opbevares så længe det er nødvendigt for at løse den pågældende sag i henhold til forældelseslovens regler.
Når du udfylder en kontaktformular, køber en forsikring, indhenter et tilbud eller anmelder en skade online, registrerer vi de oplysninger, som du giver os. Din skadeanmeldelse bliver krypteret. Vi gemmer oplysningerne, så længe de er nødvendige i overensstemmelse med vores almindelige retningslinjer for opbevaring.
På Min Side og Min Virksomhed – dit personlige selvbetjeningsunivers – kan du finde oplysninger om nuværende forsikringer og ska-der. Læs mere om det at være digital kunde på www.tryg.dk/digital. Du kan blive fritaget for at modtage din post i kundeportalen, hvis du er fritaget for at modtage digital post fra det offentlige.
Hvis du skriver til os via chatfunktionen på vores hjemmeside, registrerer vi de oplysninger, som du fortæller os, for at kunne besvare din henvendelse. Chatfunktionen er krypteret, og vi sletter samtalen efter tre måneder. Vi gemmer de oplysninger, vi skal bruge, i overensstemmelse med vores almindelige retningslinjer for opbevaring. Vi anbefaler, at du ikke chatter med os om forhold, som involverer behandling af sensitive personoplysninger, men i stedet ringer til os på 70 11 20 20.
Når du benytter vores applikationer (apps), kan du læse nærmere om vores behandling i betingelserne for den respektive applikation, som du bruger.
Se mere om vores brug af cookies under afsnit F ovenfor.
Vi er ansvarlige for at anmelde databrud til Datatilsynet, som sker hos os og vores databehandlere. Vores databehandlere arbejder under vores instruks og er underlagt vores krav vedr. organisatoriske, tekniske og sikkerhedsmæssige foranstaltninger.
Hvis vi oplever et brud på persondatasikkerheden, er vi efter persondatalovgivningen forpligtet til at anmelde bruddet til Datatilsynet indenfor 72 timer.
Hvis bruddet på persondatasikkerheden sandsynligvis indebærer en høj risiko for fysiske personers rettigheder og frihedsrettigheder, er vi også forpligtede til at informere dig direkte. Det vil vi gøre via telefon, mail, sms, på vores hjemmeside eller via pressen, afhængigt af de kontaktoplysninger som vi har på de berørte i situationen og alvoren af databruddet.
Skulle du opleve fejlagtigt at modtage et brev eller en mail stilet til en af vores kunder, kan du anmelde det per mail til dpo@tryg.dk.
Vi videregiver ikke dine personoplysninger til andre, medmindre du har givet samtykke hertil, eller vi har et andet lovligt grundlag for videregivelsen i lov om finansiel virksomhed og persondatalovgivningen.
Vi videregiver personoplysninger, når det er nødvendigt for fx at opfylde og administrere din forsikringsaftale, behandle din skade, vi har et krav mod andre, som følge af din skade, eller hvis du ønsker at anvende dit tilhørsforhold hos en samarbejdspartner til at opnå rabat og andre fordele.
Vores samarbejdspartnere kan agere som vores forlængede arm og arbejde under vores instruks, og hvor dine data alene bruges til at varetage vores formål (databehandlere), eller de kan agere som selvstændige dataansvarlige lige som os. Der kan også være et fælles dataansvar, hvilket betyder, at vi og vores samarbejdspartnere i fællesskab fastlægger formål og hjælpemidler til behandlingen af dine personoplysninger.
Vi bruger databehandlere til bl.a. udvikling, hosting, support og drift.
Når vi indgår en aftale med en databehandler om at behandle dine personoplysninger på vores vegne, lægger vi vægt på, at databehandleren er i stand til at behandle dine personoplysninger på en sikker måde og i overensstemmelse med lovgivningen. Vi udfører derfor en risikovurdering af vores databehandler, inden vi indgår en aftale og overlader dine personoplysninger til dem.
Når vores samarbejdspartnere er selvstændige dataansvarlige lige som os, vil de også skulle håndtere dine eventuelle ønsker om, at udnytte dine persondatarettigheder (se nedenfor).
Vi anvender databehandlere og underdatabehandlere udenfor EU/EØS i forbindelse med it-teknisk udvikling, hosting samt support og drift. Derudover kan der forekomme konkrete enkelttilfælde, hvor vi overfører oplysninger til lande udenfor EU/EØS, fx når vi behandler din skade.
Når vi bruger databehandlere udenfor EU/EØS, anvender vi Kommissionens standardkontrakter eller et andet lovligt overførselsgrundlag, se databeskyttelsesforordningen art. 45-49.
Når du giver os dit samtykke, kan det ske mundtligt og/eller skriftligt.
Når behandlingen af dine personoplysninger er baseret på dit samtykke, har du ret til at trække dit samtykke tilbage. Det betyder, at vi fremadrettet stopper med at bruge dit samtykke som behandlingsgrundlag. Din tilbagetrækning påvirker ikke lovligheden af den behandling, som vi har foretaget, før du trak dit samtykke tilbage. Din tilbagetrækning gælder endvidere kun de oplysninger, vi har behandlet på grundlag af samtykket men ikke oplysninger, som vi behandler på et andet juridisk grundlag fx databeskyttelsesforordningen art. 6, stk. 1, litra b (nødvendig til opfyldelse af en kontrakt).
Du kan trække dit samtykke tilbage ved at ringe til os på 70 11 20 20 eller rette henvendelse til den afdeling hos os, der har indhentet dit samtykke.
Når vi behandler dine personoplysninger, har du en række rettigheder.
Du har ret til at få indsigt i de personoplysninger, som vi behandler om dig.
Du har ret til berigtigelse, dvs. få urigtige personoplysninger om dig selv rettet eller dine oplysninger suppleret med yderligere oplysninger, hvis dette vil gøre dine personoplysninger mere fuldstændige eller ajourførte. Du kan altid selv ændre i dine stamoplysninger på Min Side og Min Virksomhed på tryg.dk.
Du har ret til sletning, hvilket betyder, at du i visse tilfælde har ret til at få slettet personoplysninger om dig, inden tidspunktet for vores almindelige generelle sletning finder sted.
Du har ret til at få behandlingen af dine personoplysninger begrænset. Det betyder, at du i visse tilfælde har ret til, at vi fremover kun be-handler oplysningerne – bortset fra opbevaring – med dit samtykke, eller med henblik på at retskrav kan fastlægges, gøres gældende eller forsvares eller for at beskytte en person eller vigtige samfundsinteresser.
Du har i visse tilfælde ret til indsigelse. Det betyder, at du har ret til at gøre indsigelse mod vores ellers lovlige behandling af dine personoplysninger.
Du kan af grunde, der vedrører din særlige situation, gøre indsigelse mod, at vi behandler dine oplysninger på baggrund af databeskyttelsesforordningen art. 6, stk. 1, litra f (legitime interesser). Det vil være tilfældet, hvis
Du har altid ret til at gøre indsigelse mod behandling herunder profilering af dine personoplysninger med henblik på direkte markedsføring.
Du har krav på menneskelig indblanding ved automatiske afgørelser. Det er fx tilfældet hvis du har fået et tilbud eller tegnet en forsikring online, eller hvis du anmelder en skade digitalt, hvor vores pris og vurdering af dine dækninger eller erstatningsfastsættelse beror på en automatisk afgørelse. Du har ret til at tale med os, hvis du ønsker en forklaring på afgørelsen eller vil bestride den.
Du har ret til dataportabilitet, hvilket betyder, at du i et struktureret, almindeligt anvendt og maskinlæsbart format må modtage de per-sonoplysninger, som du selv har givet os, og få dem overført til et andet forsikringsselskab.
Du kan læse mere om dine rettigheder i Datatilsynets vejledning om de registreredes rettigheder, som du finder på www.datatilsynet.dk.
Vi opbevarer dokumentation for, at vi har imødekommet eller afvist din anmodning om brug af en af dine persondatarettigheder i 5 år.
Tryg Forsikring A/S
Klausdalsbrovej 601
2750 Ballerup
Hvis du har yderligere spørgsmål til, hvordan vi behandler dine personoplysninger, eller du ønsker at udnytte dine persondatarettigheder, kan du altid kontakte os på www.tryg.dk eller ringe på vores hovednummer 70 11 20 20, hvor du bliver viderestillet til den afdeling, som dit spørgsmål berører.
Hvis du vil klage over vores behandling af dine personoplysninger, kan du sende en mail til kvalitet@tryg.dk.
Du kan også skrive til vores databeskyttelsesrådgiver på dpo@tryg.dk.
Det er Datatilsynet, som fører tilsyn med, at reglerne i persondatalovgivningen overholdes i Danmark. Du kan klage til Datatilsynet, Borgergade 28, 5., 1300 København K, www.datatilsynet.dk.
Vi håber, at du retter henvendelse til os først, så vi kan hjælpe dig, vurdere din klage og opklare og rette op på eventuelle misforståelser.