Regninger og betaling
Her finder du information om regninger og betalinger. Læs bl.a. om din fortrydelsesret på online køb af forsikringer og dækninger.
Få hjælp til at forstå din regning og få svar på de oftest stillede spørgsmål.
Skift til månedlig betaling. Du kan nemt og hurtigt skifte på Min side.
Få dine penge retur på din NemKonto - fx når du ændrer eller opsiger forsikringer.
Du kan fortryde dine forsikringskøb - se hvordan.
Hvis prisen på din forsikring ikke stemmer, kan det være fordi:
Gebyrer og afgifter
Udover prisen på din forsikring, opkræver vi et gebyr på 9,50 kr. pr. betaling via betalingsservice og 38,50 kr. pr. opkrævning ved betaling via indbetalingskort. Derudover opkræver vi skadeforsikringsafgifter til Staten f.eks. naturskadeafgift og lovbestemte bidrag til Garantifonden. Skadeforsikringsafgiften udgør 1,1 % af prisen på dine forsikringer og skal betales, hver gang du betaler dine forsikringer. Du kan læse mere om gebyrer og statsafgifter.
Skæv opkrævningsperiode
Vi opkræver normalt forsikringer fra d. 1. i en måned. Hvis din forsikring er trådt i kraft på en anden dato kan beløbet være anderledes ved første opkrævning.
Ændringer i forsikring eller dækning
Du har lavet ændringer i din forsikring eller dækning, f.eks. købt eller opsagt en forsikring eller tilføjet en ny dækning. Hvis dette er sket efter vi har sendt besked til betalingsservice, vil ændringen først ses i næste opkrævning. Dog med tilbagevirkende kraft. Du kan altid se ændringerne på Min side .
Ændringer i antal kilometer, adresse eller andet
Din forsikringspris opdateres efter hvad du har forsikret. Hvis din risiko er ændret, vil prisen også ændre sig.
Indeksreguleret pris
Din forsikringspris indeksreguleres én gang hvert år. Derfor kan din regning se anderledes ud end året før. Du kan altid se ændringerne på Min side
Du kan i de fleste tilfælde vælge at betale månedligt i stedet for at betale årligt.
Sådan gør du
Du bestemmer selv
Har du allerede betalt dine forsikringer for et helt år, sender vi pengene for de resterende måneder i året retur til din konto. Herefter starter den månedlige betaling. Hvis du har flere forsikringer hos os, bestemmer du selv, hvilke forsikringer du vil betale månedligt og hvilke du evt. vil betale årligt.
Vær opmærksom på, at hvis du vælger at betale månedligt, beregner vi et tillæg på 3 % af den helårlige pris, og at der pålægges et betalingsgebyr på 9,50 kr. over Betalingsservice.
Betalingsserviceaftalen er en betingelse for, at du kan betale månedligt. Derfor sender vores system automatisk en årlig opkrævning ud, hvis en betalingsserviceaftale bliver afmeldt.
Hvis du har modtaget en rykker, kan det være fordi:
For at tilmelde betalingsservice igen, skal du kontakte din bank eller tilmelde din betaling via din netbank.
Når du køber forsikringer via tryg.dk, bliver du automatisk tilmeldt Betalingsservice på det kontonummer, som du oplyser ved købet. Hvis du køber forsikringen ved møde eller samtale med vores medarbejdere eller formidlere, sker tilmelding efter aftale med dig.
Tilmeldes du ikke betalingsservice, vil du modtage et indbetalingskort.
Enten er din seneste opkrævning via Betalingsservice blevet afvist, eller også er hele din Betalingsserviceaftale blevet afmeldt. Begge dele kan skyldes fejl eller misforståelser.
Tal med din bank om, hvorfor betalingen ikke er gået igennem. Betal indbetalingskortet og kontakt derefter os. Når Betalingsserviceaftalen igen er oppe at køre, vil den betaling, du har haft på indbetalingskortet være registreret.
Hvis dit indbetalingskort er på betaling for et helt år, og du er tilmeldt månedsbetaling, skal du starte med at ringe til os. Det betyder, at din Betalingsserviceaftale helt er afmeldt, og så skal vi tilmelde den igen.
Hvis din aftale er blevet afmeldt, kan du selv tilmelde den, enten ved at sige ja tak til, at fremtidige regninger fra os skal tilmeldes Betalingsservice, eller du kan indtaste tilmeldingen. Du skal bruge følgende informationer:
Husk at betale indbetalingskortet – aftalen virker først fra næste betaling. Ring til os, hvis du har brug for hjælp.
Hvis du skifter bank eller konto bør du tjekke med din bank, at dine betalingsserviceaftaler flytter til den konto, du ønsker. Banken sørger derefter for, at aftalen flyttes.
Der kan være flere grunde til, at beløbet på din regning ikke stemmer med det, du havde forventet. Som regel er der en god forklaring - dem har vi samlet herunder. Skulle det ske, at nedenstående ikke er grunden, så kan du ringe til os.
Gebyrer og afgifter
Udover prisen på din forsikring, opkræver vi et gebyr på 9,50 kr. pr. betaling via betalingsservice og 38,50 kr. pr. opkrævning ved betaling via indbetalingskort. Derudover opkræver vi skadeforsikringsafgifter til Staten f.eks. stormflodsafgift og lovbestemte bidrag til Garantifonden. Skadeforsikringsafgiften udgør 1,1 % af prisen på dine forsikringer og skal betales, hver gang du betaler dine forsikringer. Du kan læse mere om gebyrer og afgifter.
Skæv opkrævningsperiode
Vi opkræver normalt forsikringer fra d. 1. i en måned. Hvis din forsikring er trådt i kraft på en anden dato kan beløbet være anderledes ved første opkrævning.
Ændringer i forsikring eller dækning
Du har lavet ændringer i din forsikring eller dækning, f.eks. købt eller opsagt en forsikring eller tilføjet en ny dækning. Hvis dette er sket efter vi har sendt besked til betalingsservice, vil ændringen først ses i næste opkrævning. Dog med tilbagevirkende kraft. Du kan altid se ændringerne på Min side .
Ændringer i antal kilometer, adresse eller andet
Din forsikringspris opdateres efter hvad du har forsikret. Hvis din risiko er ændret, vil prisen også ændre sig.
Indeksreguleret pris
Din forsikringspris indeksreguleres én gang hvert år. Derfor kan din regning se anderledes ud end året før. Du kan altid se ændringerne på Min side.
Der kan forekomme et opkrævningsgebyr i forbindelse med betaling. Opkrævningsgebyret dækker de udgifter, vi har ved at opkræve den enkelte betaling. Gebyret er forskelligt alt efter, om du betaler via giro eller med Betalingsservice.
Se en oversigt over alle gebyrer og afgifter hos os.
Sådan betaler du mindst muligt i gebyr:
Fandt du ikke svaret til dit spørgsmål?
Du kan se listen over de andre emner, som vi har samlet spørgsmål og svar til.