Tryg vil hjælpe kunder til færre og mindre skader med IoT
Indbrud, skybrud, brand - farerne er mange for de danske hjem. Forsikringen dækker skaderne, hvis uheldet er ude. Men de fleste mennesker ville hellere have været oplevelsen foruden. Derfor skal en forsikring ikke bare handle om erstatning, men fremover også indeholde en række forebyggende services. Det mener Tryg, der vil hjælpe sine kunder med at opdage og begrænse skader.
Det første initiativ i rækken af forebyggende services er en ny alarm, som fremover følger automatisk med, når en kunde samler sine forsikringer i Tryg.
Alarmen, som er inkluderet i prisen for Tryghedspakken, kan kobles til seks forskellige alarmkomponenter. Der kan frit vælges en komponent per husstand. Blandt udvalget er tre komponenter til forebyggelse af indbrud - en bevægelsessensor, en åbningssensor og et tænd-sluk-stik, der kan fjernbetjenes via en app. De øvrige tre komponenter omfatter en røgsensor, en indeklimasensor samt en vandsensor, som kan registrere lækage eller vandindtrængning i boligen, for eksempel fra rørlæk eller skybrud.
"Hvis der sker et indbrud eller opstår brand i boligen, så udløses alarmen ikke kun lokalt med en kraftig sirene i hjemmet - kunden får også direkte besked via en app på sin mobiltelefon. I tilfælde af vandskade orienteres ligeledes straks via push-beskeder på mobilen. Desuden kan kunden tilmelde naboer og lignende, så de får en SMS, når alarmen går. På den måde er det muligt at opdage skaden og reagere med det samme, hvorved ødelæggelserne kan begrænses, ja måske endda forhindres. Tyven bliver stresset og tilbringer kortere tid i boligen, mens brand og vand kan stoppes hurtigere," forklarer Frederik Sjørslev Søgaard, direktør for Pris- og produktudvikling hos Tryg.
Sidste år havde tusindvis af Tryg-kunder indbrud, brand eller vand i deres bolig. Oplevelsen har ikke blot kostet tid og tårer for de ramte familier. Mange af dem er også blevet utrygge ved at være væk hjemmefra i længere tid.
"Med den nye alarm får vores kunder en mere tryg hverdag. De behøver for eksempel ikke længere at være nervøse for, at deres børn eller de selv overraskes af et indbrudsramt hjem eller af en kælder, der står under vand. Selv når de er på ferie på den anden side af jordkloden, kan de hele tiden holde øje med deres lejlighed, hus eller sommerhus," fortsætter Frederik Sjørslev Søgaard.
Alarmen er den første IoT-løsning (Internet of Things), som Tryg tilbyder sine kunder, og forventningerne til den nye service er høje. Målet er, at flere tusinde kunder har fået alarmen ved udgangen af 2018.
"Der er tale om et meget attraktivt tilbud, som ikke findes hos andre selskaber. Og det kan hurtigt løbe op i mange penge, hvis kunden skal erhverve sig en sådan alarm på anden vis. Vi tror på, at intelligente løsninger til hjemmet har et stort potentiale i fremtidens forsikring. Derfor vil vi gerne introducere vores kunder for de nye muligheder på en måde, som er både enkelt og billig for dem," slutter Frederik Sjørslev Søgaard.
Hos Tryg håber man, at initiativet vil give kunderne appetit på flere innovative services, som kan hjælpe dem med at forebygge og begrænse skader i deres hjem. Således kan selskabets kunder også opgradere alarmen i Tryghedspakken ved at tilkøbe en af to supplerende alarmpakker, der begge er særligt udviklet til Tryg med henblik på at imødekomme kundernes behov til en fordelagtig pris.
Mere information om alarmen findes på www.tryg.dk
For yderligere oplysninger kontakt venligst:
Susanne Lindhage, mobil: +45 41 86 28 80, mail: susanne.lindhage@tryg.dk