Afbestillingsforsikring – undgå at tabe penge på din ferie

Hvad dækker en afbestillingsforsikring? Det kan være, du bliver syg lige inden ferien eller får en uventet reeksamen. Med en afbudsforsikring kan du få pengene retur for din rejse. Du kan se hvad en afbestillingsforsikring dækker og bestille den online.

Afbestillingsforsikring - afbestil din rejse - er du blevet syg inden ferien?

Hvad dækker en afbestillingsforsikring?

Din afbestillingsforsikring dækker økonomisk i de situationer, som man ikke selv er herre eller eller som opstår pludseligt i livet.

Afbestillingsforsikringen giver dig mulighed for at aflyse din ferie og få det beløb tilbage, du har betalt. Så er du godt sikret, hvis det uventede sker. Du mister ikke din ferie, men kan i stedet holde den på et andet tidspunkt.

Du kan bruge din afbestillingsforsikring, hvis du fx:

  • bliver syg eller kommer til skade
  • har familiemedlemmer, der akut bliver syge
  • mister dit fuldtidsjob
  • skal til reeksamen
  • skal mod et rejsemål, der bliver ramt af terror eller naturkatastrofe.

Vælg afbestillingsforsikring

Gå ind på Min side og læs om dine forsikringer og find ud af hvad en afbestillingsforsikring dækker over. Her kan du også bestille dækningen. Afbestillingsforsikringen vælger du som en ekstra dækning til din rejseforsikring.

Har du allerede en rejseforsikring?

Bestil en afbestillingsforsikring til din rejseforsikring ved at logge ind på Min side.

Har du ikke en rejseforsikring?

Har du ikke allerede en rejseforsikring, så læs mere her

Har du en kronisk eller anden længerevarende sygdom?

Bliver din sygdom akut forværret, efter du har bestilt din rejse, kan du i flere tilfælde bruge din afbestillingsforsikring. 

Din sygdom skal have været stabil i 2 måneder inden, du købte rejsen. For at vurdere det, skal du inden rejsen udfylde en medicinsk forhåndsvurdering – det foregår elektronisk.

Den medicinske forhåndsvurdering giver svar på, om din sygdom er stabil nok til, at du vil være dækket af din rejseforsikring og afbestillingsforsikring. 

Læs mere om medicinsk forhåndsvurdering

Gennemfør en medicinsk forhåndsvurdering

Sådan afbestiller du din rejse

Har du købt en pakkerejse?

  • Udfyld en skadeanmeldelse på tryg.dk eller kontakt os på 70 11 20 20
  • Vi vurderer, om forsikringen dækker afbestilling af din rejse, inden du kontakter rejsearrangøren

Har du selv købt flybilletter og booket hotelophold?

  • Kontakt flyselskab og hotel, og undersøg muligheden for refusion
  • Udfyld en skadeanmeldelse på tryg.dk eller kontakt os på 70 11 20 20

Til skadeanmeldelsen skal du bruge:

  • Faktura på rejsens pris
  • Ubrugte billetter, udgifter til ikke-refunderbare arrangementer, udflugter, billeje mv.
  • Hvis rejsen ikke er købt via en rejsearrangør, skal vi bruge dokumentation på at rejsen er afmeldt.

Hvis du – eller en i din familie eller rejseledsager – er blevet syg eller kommet til skade
Den syge eller tilskadekomne skal hurtigst muligt til læge, så lægen kan vurdere, om rejsen frarådes. Skal du rejse meget snart, kan det være nødvendigt at kontakte vagtlæge eller skadestue.

Er du i tvivl?
Du er altid velkommen til at kontakte os, hvis du er i tvivl om din afbestillingsforsikring dækker, så du får pengene retur, eller har andre spørgsmål. Kontakt os på 70 11 20 20.